" /> Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів) - Останній політ... Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів)
 
 
 
    
 
Головна
Новини
Про організацію
Голова УСВА
Публікації
Електронні книги УСВА
Акції
Документи
Нормативні документи
Ветеранські закони
Фотогалерея
Зв`язок
Музей
Реабілітація
Питайте-відповідаємо
Локальні війни
Анонси
Книга вдячності
Організації УСВА
Сайти ветеранів
Фестивалі
Майбутнє України
ГО "БМФ Реабілітації
Статут ГО "БМФ Реаб
 


Погода
Погода!


45080890 Відвідувачів
Міністерство оборони
Боевое Братство
Укрінформ
Орденские планки – ветеранам
Президент України Офіційне інтернет-представництво
Урядовий портал
Останній політ... Надрукувати Надіслати електронною поштою
kossa.jpg     Звання Героя Радянського Союзу було найпочеснішим в СРСР. За час існування Союзу його присвоєно 12862 особам, з них 3266 — посмертно.
     По-різному складалися долі Героїв. Не для всіх слава стала ключем до щастя. Сім Героїв-генералів Сталін наказав розстріляти за відступ і поразки у дні війни. По війні позбавлено життя ще трьох — генералів В. І'ордова, Г. Кулика та майора-льотчика М. Косса. Саме про нього — ця розповідь. Найтрагічніша сторінка його біографії написана на Черкащині.
     Михайло Косса народився 20 жовтня 1921 року в родині українських селян у селі Малокатеринівка Комишуватського району Запорізької області. Про небо й літаки мріяв змалку. Після семирічки відвідував аероклуб у Запоріжжі. Пізніше навчався в аероклубі Дніпропетровська. Потім потрапив до знаменитої Качинської військово-авіаційної школи пілотів, яку успішно закінчив у 1941 році.
...Перше хрещення у небі пілот 247-го винищувального авіаполку Михайло Косса отримав 21 травня 1942 року, коли дві ланки літаків Як-1 вилетіли на прикриття військ, що переправлялися через Керченську протоку. Шістка винищувачів напала на 30 німецьких бомбардувальників Ю-88, яких охороняли вісім винищувачів Ме-109. Стрій «мессерів» розладнався, «юнкерси» поспішно скидали бомби в море, аби куди. Тоді сержант Косса збив «юнкерса», 12 липня 1942 року Косса збиває винищувача Ме-109, 18 липня - бомбардувальника Хе- 111, а 20 липня ще одного «хейнкеля».

     Гроза ворожих літаків
     Наприкінці липня 1942 року командування 247-го винищувального авіаполку представило сержанта Михайла Коссу до нагороди. У поданні командир полку про Коссу писав: «Всегда ищет самолеты противника и, встретив их, преследует до полного уничтожения... Среди старых и особенно молодых летчиков пользуется заслуженным деловым авторитетом...».
Та про свою нагороду — орден Червоного Прапора — Косса дізнався аж в кінці січня 1943 року. А причина ось яка. 2 серпня 1942 року при виконанні бойового завдання Косса був збитий, парашут розкрився лише за 70 метрів від землі. Михайла врятувало те, що впав він на солом'яну покрівлю селянської клуні. У селі господарювали німці. Жінка, що знайшла пораненого льотчика, прихистила його у своїй хаті. Коли німці кинулись по дворах шукати радянського пілота, відважна українка сказала, що Михайло — її чоловік.
     У січні 1943 року село звільнили й Косса почав шукати свій полк. Та ним спершу зайнялась контррозвідка. Лише після жорстких перевірок він знову пішов служити в авіацію. Полк, куди прибув сержант 8 лютого 1942 року, став невдовзі гвардійським.
З льотчиками 42-го гвардійського винищувального авіаполку Михайло Косса служив до кінця війни. Відзначився у повітряних боях при обороні Кавказу та визволення Кубані, Тамані, Керчі та Криму. Збивав ворожі літаки у Східній Пруссії та під час наступу на Берлін.

     Що вразило Мислера
     Побратими Михайла відзначали його запальний характер. Але коли пілот був за штурвалом, його бойовий запал вдало поєднувався з високою льотною майстерністю. Він став блискучим майстром висотного бою. Звання аса закріпилося за 22-річним пілотом після того, як Михайло Косса збив відомого аса люфтваффе, гордість Німеччини, героя боїв у Тунісі, знаменитого Г. Мислера. Мислер вистрибнув з підбитого Коссою літака з парашутом. Коли його взяли в полон, просив показати радянського льотчика, який збив його. І коли перед очима збитого аса постав Михайло, розпачу Мислера не було меж:
     — О, мій Боже! Який молодий, який юний...

     Парад Перемоги
     Останні дні війни Косса провів у повітряних боях північніше Берліна. Свого останнього «фокера» збив 1 травня 1945 року. А 24 червня гвардії капітан Михайло Косса, 23-літній льотчик, крокував Красною площею в Москві на Параді Перемоги, в складі зведеного полку Другого Білоруського фронту.
     В останні дні війни командування надіслало до Москви документи для присвоєння Михайлові Коссі звання Героя. У нагородному листі зазначалося: «Провел 113 воздушных боев, в большинстве случаев с превосходящими силами противника, при этом сбил лично 15 немецких самолетов, из них 8 бомбардировщиков и 7 истребителей. Кроме того, в составе группы сбил 4 и лично подбил 4 самолета противника».
     Та Москва не поспішала. Її насторожувало, що льотчик був збитий і перебував на окупованій території. Аж 15 травня 1946 року Михайлові Іллічу Коссі було присвоєно звання Героя з врученням ордена Леніна та медалі «Золота Зірка» (№8100).
Командир ескадрильї М. Косса навчається в Краснодарській вищій офіцерській школі штурманів Військово-повітряних сил, яку успішно закінчує 1949 року. Тоді в СРСР знову почався пошук ворогів серед тих, хто хоч день-тиждень перебував на окупованій території. Беріївські нишпорки взяли під приціл Коссу. Про його подвиги у небі не згадували. На партзборах почалися «проробки», приниження. Після навчання він сподівався на перспективну службу. Однак у травні 1949 року майора Коссу, який до цього командував ескадрильєю (16—18 літаків), призначають командиром авіаланки (чотири літаки). І то не в бойову частину, а в периферійний навчальний центр Добровільного товариства сприяння авіації (ДТСАВ), у селі Ротмистрівка тодішньої Київської області. Це — крах військової кар'єри молодого Героя.
     У травні 1949 року він прибув із родиною у Ротмистрівку, що тоді була центром невеликого району. Неважко уявити, яким контрастом стала служба майора Косси в цьому селі після Краснодара, Москви, Києва. Сім'я Коссів наймала помешкання у місцевого жителя Івана Самсонова. У душі Михайла ятрилася образа: чому з ним вчинили так несправедливо? До того додалися клопоти побутові — де і як жити далі, де зимувати з малою дитиною.

     Останній політ
     Він дедалі частіше гасив душевний біль алкоголем. А багато хто був радий перехилити чарчину з асом-винищувачем, Героєм Радянського Союзу. І майор Косса не цурався компанії. Молода дружина не розуміла його морального стану. Між ними почалися сварки. Одна з них сталася й 22 вересня, коли Михайло напідпитку з'явився додому. Ось як про це 23 вересня на допиті пояснювала слідчому дружина Михайла, Анастасія: «Косса систематически пьянствовал... 22 сентября он также был випивши, а на мое замечание, «что нехорошо делает» заявил: «Ты все обижаешься и вечно мной недовольна. Ну, запомни сегодняшнее число...» После этого Косса выпил еще вина, поцеловал дочь, заплакал и начал надевать новое обмундирование. Я его уговаривала и не отпускала из дому, но он меня оттолкнул, взял с етажерки топографическую карту и уехал на аэродром».
     22 вересня 1949 року майор Косса злетів із Ротмистрівського аеродрому на літаку Як-9Т, що належав аероклубові, і полетів на захід. Коли закінчувалося пальне, приземлився за Чернівецькою областю на румунському аеродромі біля Сучави. Там пояснив, що переслідував літака-порушника й заблукав. Просив дати трохи бензину, щоб долетіти назад.
     Румуни передали Косса радянській стороні. 24 вересня гвардії майора заарештували органи МДБ і порушили кримінальну справу зі звинуваченням у зраді Батьківщини. Мовляв, хотів утекти на бойовому літаку в Туреччину, щоб там передати військовій розвідці США або Англії таємні дані про радянську авіацію. Але через брак пального приземлився не в Туреччині, а в Сучаві. Пригадали Коссі й вимушене перебування на окупованій території. Слідчі органи держбезпеки взялися ліпити з нього образ зрадника й шпигуна. Коссі вперто приписувалася спроба втечі в Туреччину. Сам Косса так розповідав слідчому: «Уходя от жены, я имел в виду пойти на аэродром, сесть в самолет и улететь... Куда, сам не знал... Во время полета протрезвился, приземлился в Сучаве, чтобы дозаправиться и немедленно возвращаться. Но было уже поздно...»
     Додамо, що літак Як-9Т, на якому майор Косса полетів із Ротмистрівки в Румунію, в 1949 році вже давно не був новинкою авіації, ще в грудні 1948 року припинили виробництво винищувачів марки Як. На зміну їм прийшла реактивна техніка.
...Слідство в справі Косси тривало недовго. Але суду все не було. Здавалося, чомусь зволікають. Річ у тім, що в СРСР із 1947 року було скасовано смертну кару. А Михайла Коссу надійшла команда із Кремля засудити до розстрілу. 12 січня 1950 року
Президія Верховної Ради СРСР видала указ «Про застосування смертної кари до зрадників Батьківщини, шпигунів, підривників-диверсантів». Льотчику судилося бути першим, кого позбавлять життя після майже трирічної паузи в роботі розстрільних команд...
20 квітня 1950 року Військова Колегія Верховного Суду СРСР на закритому судовому засіданні у Москві розглянула справу. Вирок: «Косса Михаила Ильича лишить воинского звания майора и подвергнуть ... расстрелу, с конфискацией всего имущества... Приговор окончательный и обжалованию не подлежит».
     Розстріляли 28-річного Героя того самого дня, 20 квітня 1950 року. Звання Героя позбавили аж 7 лютого 1951 року. Де могила — невідомо. Орієнтовно це Донський цвинтар у Москві.

     Ніхто не забутий?
     Аж 1 червня 1966 року Пленум Верховного Суду СРСР скасував смертний вирок і припинив справу за відсутністю складу злочину, вказавши, що «нарушение Правил полетов, выразившееся в самовольном поднятии в воздух на учебном самолете, Косса совершил в нетрезвом состоянии в результате недисциплинированности». Колишнього гвардії майора Коссу Михайла Ілліча було посмертно реабілітовано. Звання Героя також повернули посмертно.
     Нині у Ротмистрівці, великому селі поблизу Сміли, майже ніщо не нагадує про те, що колись тут піднімалися в небо літаки. Хіба що бетонна злітна смуга та скульптура невідомого пілота, що самотньо стоїть у зарослому травою сільському парку. Ні у школі, ні в бібліотеці, ні у сільраді немає жодної згадки про відчайдушного пілота, людину трагічної долі Михайла Коссу. Ніби він і не жив на цій землі. Ніби не бився у пекельному небі заради миру і спокою у кожному домі.
Василь МАРЧЕНКО, Лідія ТИТАРЕНКО.
Черкаська область. На знімку: Михайло Косса.
Фото з військового архіву.
P. S. Автори висловлюють вдячність за надані консультації та допомогу в підготовці цього матеріалу полковникові Ростиславу Головачу, начальнику відділу оборонного планування — заступникові начальника штабу повітряного командування «Центр» Збройних Сил України та полковникові Борису Даценку, колишньому командиру Золотоніського зенітно-ракетного полку Повітряних сил Збройних Сил України.
 
< Попередня   Наступна >

 

 
 
© 2005-2018, Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів)
www.usva.org.ua
pressusva@ukr.net
При любом использовании материалов сайта гиперссылка на usva.org.ua обязательна.
Редакция usva.org.ua может не разделять точку зрения авторов статей
и ответственности за содержание републицируемых материалов не несет.