У головному корпусі Національного музею історії України у Другій світовій війні презентували виставку «Смертельний шлях», присвячену 75-й річниці трагедії Бабиного Яру.
В основу виставки покладені фондові колекції Меморіального комплексу із залученням матеріалів Галузевого державного архіву СБУ, Державного архіву Київської області.
Міністр культури України Євген Нищук, відкриваючи виставку, висловив вдячність за цікавість до виставки та зазначив, що саме завдяки великій кількості молоді, присутньої у музеї, можна буде по-новому переосмислити масштаби трагедії у Бабиному Яру.
«З такою молодою енергією хотілося б говорити про щось дуже світле і красиве – музику, культуру, — сказав Міністр. — Але ми перебуваємо тут у дні, коли Україна вшановує 75-ті роковини Бабиного Яру — страшної сторінки Києва. Тисячі невинно убієнних пішли з життям через безлюдяне бажання принизити, знищити, вичистити, забрати людське життя за етнічним принципом. На уроках історії в школах описують масштаби трагедії та кількості загиблих, але, саме дивлячись на подібні інсталяції, усвідомлюєш, наскільки реальною була трагедія».
Виконуючий обов’язки генерального директора Національного музею історії України в Другій світовій війні Іван Ковальчук додав, що до музею вже надійшло чимало заявок для екскурсій саме на цю виставку, а загалом музей відвідали вже понад шістсот тисяч тих, хто хоче послухати і почути, як говорить історія.
«Тут вперше є представленими такі речі, які раніше ніде не експонувалися. Це абсолютно унікальна підбірка. І саме ці автентичні предмети, часто надані нащадками свідків цих страшних історичних подій, створюють неповторну ауру, в них відчувається подих часу», - додав він.
В експозиції понад 500 музейних предметів, зокрема художні та вишиті полотна на тему Бабиного Яру, автентична бруківка, скрині та валізи, окуляри, фотографії, годинники. Представники ромської громади надали в експозицію особисті речі, яскраві хустки, книги. Унікальним експонатом виставки є також піаніно киянки Єлизавети Бріксман-Рєпніної, 32-річної юної жінки, яку було розстріляно у Бабиному Яру. Музичний інструмент був переданий Історико-меморіальним музеєм «Героїзм і Холокост», грав на ньому онук єврея, якому в ті моторошні дні дивом вдалося врятуватися.
«Дідусь мені розказував про той час, – згадує молодий музикант Даніель Штейн. - Як німці зайшли у Київ, як всіх євреїв вели вулицею Мельникова, як він з мамою та молодшою сестрою, якій було 5 років, йшов разом, як людей розділяли на колони – чоловічу та жіночу, як загинули його близькі, його незнайомий чоловік підштовхнув і дідусь зміг сховатись у водостічній трубі, як він чув згори всі крики, постріли і як тікав через єврейський цвинтар».
Документальна частина виставкового проекту розкриває антисемітську доктрину нацизму та її втілення в Німеччині, Європі й Україні; механізми підготовки до широкомасштабних акцій у Бабиному Яру, їх хід і спроби приховати сліди злодіянь.
Уперше музейними засобами висвітлюється геноцид ромів. Комплекси «Праведників Бабиного Яру» подані через призму дилеми – рефлекс самозбереження чи загальнолюдські принципи. Водночас документально окреслені й негативні епізоди нашої історії, зокрема допомога окупантам у так званому «остаточному вирішенні єврейського питання» з боку місцевих колаборантів.
Документальні розділи виставки доповнюються художньо-образними композиціями:
«Коли руйнується світ» – втілення смертельного шляху до Бабиного Яру. Він інстальований із використанням автентичної бруківки та оригінальних речей жертв. В основі – однойменне художнє панно Ади Рибачук і Володимира Мельниченка.
«Розстріляний звук» – композиція, у центрі якої піаніно 32-річної киянки Єлизавети Бріксман-Рєпніної, розстріляної в Бабиному Яру. Цей музичний інструмент, переданий Історико-меморіальним музеєм «Героїзм і Голокост», став невід’ємним складником експозиції.
Презентація виставки завершилася показом документального фільму «Праведники світу. Київ. Бабин Яр» (2015р.).
Виставка відкрита для відвідувачів.
МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ УКРАЇНИ.
|